یکشنبه ۱۱ آذر ۱۳۸۶ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

گروه بورس: سازمان بورس درباره اقدام قوه قضائیه برای مبارزه با تخلف در بورس اعلام کرد، به غیراز پرونده‌هایی که در گذشته به قوه قضائیه ارسال شده موارد جدیدی که جرم تلقی شود به این قوه ارجاع داده نشده‌است.

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با خبرنگار همشهری در مورد پیگیری‌های قضائی گفت: اساساً موضوع جدیدی در بورس وجود نداشته که براساس آن اقدامات گسترده‌ای در بورس آغاز شود. وی افزود: براساس قانون، قوه قضائیه زمانی به رسیدگی تخلفات در بورس رسیدگی می‌کند که موضوع یا پرونده‌ای از طرف سازمان بورس به این قوه ارجاع شود.

صالح‌آبادی تأکید کرد: هر پرونده‌ای که پس از بررسی‌های سازمان بورس تخلف و به نوعی جرم تلقی شود به قوه قضائیه ارسال می‌شود تا در مراجع رسمی به صورت قانونی به آن رسیدگی شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: براساس ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار ابتدا سازمان بورس باید طرح شکایت و اعلام جرم کند تا پس از آن پرونده‌ای وارد مراجع قضائی شود اما به تازگی موارد جدیدی رخ نداده است که شامل این بخش از قانون شود.

تخلفی نشده است

صالح‌آبادی در پاسخ به این سؤال که مواردی گزارش شده که پس از عرضه سهام شرکت ملی صنایع مس ایران تخلفاتی در خرید و فروش سهام این شرکت وجود داشته گفت: اساساً چنین پرونده‌ای در سازمان بورس در دست بررسی نیست و هیچ پرونده‌ای که مربوط به شرکت مس و حاوی تخلف در عرضه آن باشد، وجود ندارد.

به گفته وی در حال حاضر مواردی از تخلف در بورس مشاهده شده که در حال بررسی است اما هنوز تلقی در مورد تخلف یا جرم بودن آنان وجود ندارد.

تکذیب بورس

معاون حقوقی سازمان بورس هم در اظهار نظری جداگانه گفت: دستگاه قضایی حرکت خاصی برای مبارزه با تخلفات بورسی غیر از آنچه که در قانون بازار اوراق بهادار مقرر کرده،  انجام نداده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بورس، حسین فهیمی افزود: قانون نیز سازمان بورس و اوراق بهادار را به‌عنوان پیگیری‌کننده و شاکی جرایم معرفی کرده است.

وی انتشار اخباری مبنی بر آغاز اقدامات گسترده قوه قضاییه برای مبارزه با تخلفات را تکذیب کرد و افزود: هم اکنون پیگیری و رسیدگی به تخلفات بورسی روند عادی خود را در مراجع ذیصلاح طی می‍کند و تخلفات براساس چارچوب های مقرر در ماده 52 قانون بازار اوراق بهادار و دیگر موارد آن انجام می‌شود.

فهیمی گفت: دادستان کل کشور در اظهارنظر اخیر نیز اعلام کرده با تخلفات براساس قانون برخورد می شود. سخنان دری نجف آبادی به این معنا نیست که حرکت خاصی در دادستانی کل، دادسراها و دادگاه‌ها درخصوص تخلفات بورس شروع شده است.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس گفت: گزارش های اخیر در مورد اقدامات خاص دستگاه قضایی یا امنیتی و اطلاعاتی صحت ندارد و سازمان بورس بر اساس قانون به جرائم و تخلفات رسیدگی می کند.

انتقاد شورای بورس

اما در عین حال که سازمان بورس وقوع تخلف در جریان واگذاری سهام دولتی را رد می‌کند  شورای بورس با توجه به فروش نرفتن سهام فولاد وایرالکو از شیوه عرضه سهام وعملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ انتقاد کرد.

محمد رضا پورابراهیمی عضو شورای بورس در گفت‌وگو با موج اظهار داشت: در جلسه اخیر شورای بورس به شیوه و عملکرد سازمان خصوصی‌سازی‌ انتقاد شده است.

وی ادامه داد: سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام می‌کند شیوه عرضه فولاد مبارکه از حوزه تصمیمات سازمان خصوصی‌سازی‌ خارج است.

پور ابراهیمی، یاد آورشد: در بازاری که با مشکل مواجه است کسی یک بلوک20 درصدی را به یکباره و به صورت نقد عرضه نمی‌کند و پس از آن هم مجددا پیشنهاد عرضه آن‌را به صورت 4‌بلوک 5‌درصدی به صورت نقد و با همان قیمت قبلی  نمی‌دهد.

وی با تأکید بر ناپخته بودن این‌گونه تصمیمات، تصریح کرد: این قبیل تصمیم‌ها بازار را دچار مشکل می‌کند.

عضوشورای بورس با بیان اینکه بازار سرمایه مشکل خاصی ندارد، ادامه داد: به‌نظر می‌رسد بخشی از بدنه دولت که قبلا مستقیم با فرآیند خصوصی‌سازی‌ مقابله می‌کرده، امروز با ترفند‌های دیگر عملا تیر خلاص را به عملکرد دولت وارد کرده است.

کد خبر 38123

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز